Bøker til klokkeentusiaster

Elsker du å lese? Samler du på klokker og armbåndsur i tillegg? Eller har du kanskje en som står deg nær som er fascinert av urmakerkunst eller klokkedesign? Da bør du lese videre. Her har vi samlet noen boktips og gaveidéer til de som er glade i både litteratur og urverk av diverse slag!

Den perfekte gaven til klokkeentusiasten

En bok er alltid en flott gave, enten det er som belønning til deg selv etter en eksamen eller til en du er glad i. Hvis du er medlem av en litteraturforening kan du også finne fine tips til bøker til boksirkelen her. Det kan fort bli mye klassikere i en lesesirkel, så hvis du vil bryte litt med det, kan du med fordel velge en bok med et noe uortodokst tema – som for eksempel klokker! Det kan også være fint med norskskrevne bøker, både som gaver og til boksirkelen. Da blir det ikke feil med Ivar Hauge Lines velskrevne bok «Alltid velkledd.» Boka er både underholdende og byr på veldig mye informasjon om klokker i dag og gjennom tidene. Den er skrevet med fokus på klokker til menn, men det er mye generell info om ur som også angår klokker til dame. Alle lesere vil få noe ut av å lese denne veritable klokkebibelen, som nå finnes i to bind.

Du kan også påvirke en ung slektning eller venn til å la seg smitte av din egen fascinasjon for armbåndsur med en kløktig gave. Hva med å gi bort «Alltid velkledd» sammen med en stilig executive klokke? En super gave til konfirmanten eller den nyslåtte 18-åringen, for eksempel. Den beste gaven er alltid noe man ville satt pris på selv. Du får også en ekstrabonus ved å gi bort noe som vekker en felles interesse – kvalitetstid og gode samtaler i familieselskaper. Hvis «Alltid velkledd» ikke passer helt til anledningen, finner du også lett andre bøker om klokker på nett, det er bare å foreta et kjapt google-søk. Da finner du verk som «A Man and His Watch: Iconic Watches and Stories from the Men Who Wore Them», en kul og annerledes bok som forteller om ikoniske klokkemodeller og anekdoter relatert til armbåndsurene og mennene som bar dem.

Camillalitteraturforening.no

Camillalitteraturforening.no har tatt navnet sitt fra Camilla Collett, kvinnesaksforkjemperen og forfatteren som levde fra 1813 til 1895. Du kan lese mer om Camilla Collett og hennes Læseforening for Kvinder her.