Tid i litteraturen – et spennende tema

Tid er noe vi mennesker er ekstremt opptatte av. Og det er kanskje ikke så rart, siden vi lever så kort og er smertelig klare over alle tings forgjengelighet. Tid opptar oss både som filosofisk tema og mer praktisk, når vi føler oss fanget i tidsklemma og frenetisk prøver å få dagene til å gå opp. tiden strekker ikke til, vi har ikke tid til dette, tiden løp fra meg, alt til sin tid – konseptet er så sementert i både språket vårt og livene våre at vi nesten ikke tenker over det en gang. Dermed er det veldig naturlig at tid også er et sentralt tema i litteraturen.

Litteratur om tid

Når vi snakker om tid som litterært tema, snakker vi om alt fra den mest bokstavelige tolkningen av konseptet, som bøker om klokker og urverk, til science fiction-bøker om tidsreise, eller bokserier som følger en slekt gjennom flere generasjoner. Tid er et kjempespennende tema til en litteraturforening, og det finnes mange klassikere å velge mellom. Noen gode og spennende boktips der tid er et sentralt tema på en eller annen måte, er «Orlando» av Virginia Woolf, «Tidsmaskinen» av H.G. Wells og «Halvbroren» av Lars Saabye Christensen. Noen spørsmål man kan diskutere i boksirkelen er: Hvordan portretteres tid i denne boken? Hvordan forandrer hovedpersonen seg med tiden? Sier boken noe om hvordan tid fungerer og dens påvirkning på oss?

Tid som abstrakt tema er nok det du som oftest vil støte på i skjønnlitteraturen. Men det finnes også bøker som handler om tid og tidsmåling på en mer bokstavelig måte.

Bøker om tid er perfekte gaver til klokkeinteresserte!

«Alltid velkledd» av Ivar Hauge Line er et eksempel på en populær og artig bok som handler om tid i sin mest bokstavelige og håndfaste form; nemlig klokker. Boka forteller om historie og trender når det gjelder både klokker til dame og klokker til menn, og spesial-ur som executive klokker. Du finner enkelt bøker om klokker på nett, men Hauge Lines bok er en av få moderne bøker om klokker som er skrevet på norsk. Den perfekte gaven til en klokkeinteressert venn eller familiemedlem. Eller til deg selv, så klart!

Camillalitteraturforening.no

Camillalitteraturforening.no har tatt navnet sitt fra Camilla Collett, kvinnesaksforkjemperen og forfatteren som levde fra 1813 til 1895. Du kan lese mer om Camilla Collett og hennes Læseforening for Kvinder her.