Finn nye bøker til boksirkelen

Det er vel og bra å være med i en litteraturforening eller boksirkel, men vi har nok alle kjent på presset når det er vår egen tur til å velge månedens bok. Eller kanskje du til og med er leder for en boksirkel og dermed har ansvaret for å velge ut alle bøkene dere skal lese. Det er vrient å komme på bøker som ikke er for klassiske (da har jo alle lest dem før), og det kan være veldig tidskrevende å finne spennende litteratur som ikke er kjent. Du vil jo nødig skuffe med bokvalget ditt! Her kommer noen boktips til hvordan du kan finne nye og overraskende bøker til foreningen din!

Søk etter tema

Gå inn på nettsider med store litteraturdatabaser og søk på et tema! Da kan du få opp alt mulig rart som kan vekke interessen. Du kan søke på noe helt tilfeldig, som dameklokker for eksempel. Søk på klokker på nett eller i en bokdatabase og se hva som kommer opp. Du kan til og med la deg inspirere av Klokkerguts

klokkeinspirerte kunstverk mens du leser. Han tegner imponerende tegninger av alt fra executive klokker til smartwear. Klokker til dame og klokker til menn har jo også blitt superpopulære igjen, så det er ikke et dumt tema, heller. Og hvem har vel ikke en klokke hjemme? Morsomt, relaterbart og annerledes. Du kan velge et tema som interesserer deg personlig, eller bare noe som faller inn i hodet på deg – hvis du kan forestille deg det, har det garantert blitt skrevet en bok om det!

Et annet godt tips er å se på bøker og forfattere som har vært nominert til sånt som Pulitzerprisen og Bookerprisen, ikke nødvendigvis vinnerne, men de som nesten nådde opp. Du finner lister over de nominerte fra tidligere år på nett. Der er du garantert å finne kvalitetslitteratur fra hele verden og innenfor forskjellige sjangre. Det er alltid gøy å introdusere resten av boksirkelen for en fantastisk bok av forfatter de kanskje ikke har hørt om en gang. Ved å finne en bok på denne måten er du garantert kritikerrost og interessant litteratur.

Camillalitteraturforening.no

Camillalitteraturforening.no har tatt navnet sitt fra Camilla Collett, kvinnesaksforkjemperen og forfatteren som levde fra 1813 til 1895. Du kan lese mer om Camilla Collett og hennes Læseforening for Kvinder her.