Boktips: Colletts «I de lange nætter»

Boktips: «I de lange nætter» av Camilla Collett

Likte du «Amtmandens døttre» og leter etter boktips om flere bøker skrevet av Camilla Collett, bør du få tak i et eksemplar av «I de lange nætter». Her blir vi kjent med bakgrunnen og oppveksten til en av våre mest kjente forfattere. Camilla Collett var også en sterk og synlig kvinnesaksforkjemper som har inspirert flere litteraturforeninger for kvinner. Hun startet Læseforening for Kvinder i Kristiania for å inspirere kvinner til å lese bøker og utdanne seg. Hvis du er medlem i en slik forening, eller bare er nysgjerrig på bakgrunnen for denne sterke kvinnens liv og forfatterskap er «I de lange nætter» et hett boktips.

Refleksjoner og selvbiografi

«I de lange nætter» av Camilla Collett er hennes selvbiografi som kom ut i 1863. Fortellingen handler om søvnløse netter hvor hun minnes og reflekter over fortiden. Den handler om å sitte urolig og søvnløs og kjenne på sin egen ensomhet, usikkerhet og sårbarhet. «I de lange nætter» av Camilla Collett gir et innblikk i hennes barndom på prestegården i Eidsvoll. Vi blir kjent med foreldrene og noen av de ansatte på gården. Vi kommer også under huden på storebror Henrik Wergeland som ble en av våre mest berømte forfattere. Boken skildrer oppveksten på prestegården, og hvordan det var tydelige forskjeller mellom hvordan barna ble oppdratt.

Sorg og tap

Et tema som går igjen i «I de lange nætter» av Camilla Collett er sorg og tap. Hun skildrer to store tap i sitt eget liv og refleksjoner rundt sin egen kommende død. Hun sier ikke direkte hvem det handler om, men man går ut ifra at det ene tapet er ektemannen Peter Jonas Collett som døde etter et 10 år langt ekteskap. Det andre tapet tror man handler om den ulykkelige forelskelsen i Welhaven, og det øyeblikket hun innså at det aldri skulle bli de to. «I de lange nætter» av Camilla Collett gir et innblikk i hvordan det var å være kvinne og forfatter på denne tiden. Camilla Wergeland ble født i 1813 i Kristiansand og flyttet etter noen år til prestegården på Eidsvoll. Etter at forholdet til Welhaven tok slutt etter flere konflikter mellom han og broren giftet hun seg med Peter Jonas Collett. Etter at mannen døde satt hun igjen med fire barn og strevde med å få hjulene til å gå rundt. Kvinners svake posisjon går som en rød tråd gjennom alt hun har skrevet. Camilla Collett døde i 1895 og er husket som en av våre aller største kvinnelige forfattere.