Slik finner du relevante boktips

Leter du etter boktips til sommerferien, påskekrimmen eller til gode barnebøker? På nettet florerer det av nettsider og blogger med boktips og bokanmeldelser. Men ikke alle disse sidene er like gode og seriøse. Er du på utkikk etter boktips som passer for akkurat deg er det flere ting du kan gjøre for å snevre inn resultatet.

Litteraturforeninger og bokklubber

Hvis du melder deg inn i en litteraturforening eller bokklubb bør du sjekke om den fokuserer på en spesiell sjanger. For eksempel finnes det leseforeninger for kriminteresserte, historieinteresserte og for barn og ungdom. Det finnes også noen litteraturforeninger som retter seg spesielt mot kvinner. Disse foreningene er gjerne inspirert av forfatteren Camilla Collett som startet en av landets første litteraturforeninger for kvinner, Læseforening for Kvinder i 1874. En slik forening kan gi boktips om alle typer litteratur, om såkalt «chick lit» som er lette bøker rettet mot mote- og romantikkinteresserte kvinner, bøker om kvinnekamp eller med sterke kvinnelige karakterer.

Nyhetsbrev fra forlag

De fleste forlagene og bokhandlerne har nyhetsbrev du kan melde deg på. Da får du tips om nye bokutgivelser rett inn i mailboksen din. Sørg for at du tilpasser profilen din ved å velge kategorier slik at du får mest mulig relevante boktips. På disse nettsidene kan du som regel også søke etter bøker forlaget har utgitt etter navn på forfatteren eller innenfor bestemte kategorier.